Antonio Salieri - Concertos (For Fortepiano, Flute & Oboe)
 (2004)
Classical Music, Classical Period

Not In Collection
#435

7*
CD  75:22
12 tracks
   01   For Fortepiano In B Flat Major. - 1. Allegro Moderato             11:07
   02   ... - 2. Adagio             05:47
   03   ... - 3. Tempo Di Minuetto             07:13
   04   For Fluete And Oboe In B Major. 1. Allegro Spirituoso             06:56
   05   ... - 2. Largo             06:56
   06   ... - 3. Allegretto             04:47
   07   Sinfonia "La Tempesta Di Mare" In B Flat Major. 1. Allegro             04:13
   08   ... - 2. Andante             03:43
   09   ... - 3. Allegro Assai             02:25
   10   For Fortepiano In C Major. 1. Allegro Maestoso             09:30
   11   ... - 2. Larghetto             07:41
   12   ... - 3. Andantino             05:04
Personal Details
Details
Original Release Date 2004
Packaging Jewel Case
Spars DDD
Sound Stereo
Musicians
Artist Various Artists
Notes
"Concertos For Fortepiano Flute & Oboe"



Год издания : 2004

Компания звукозаписи : Elite Classic, (tc), (ru)

Время звучания : 1:15:56

Код CD : AS-401-a

Комментарий (рецензия) :

CD, стоящие на полке рядом : Classics (Symphony)


## 1-9 Orchestra: I Solisti Veneti, Claudio Scimone;

## 10-12 Concerto Koln

========= from the cover ==========

"Один из лучших наших современных композиторов, доныне гордость и слава нашего искусства" - так характеризовал Антонио Сальери "Новый историко - библиографический словарь музыкантов", вышедший в 1812 году. Да, Сальери с его громкой прижизненной славой нелепо было бы завидовать Моцарту. Став в возрасте всего 24 лет придворным композитором австрийского императора (честь, которой тщетно добивался Моцарт)" Сальери поставил более сорока собственных опер, триумфально прошедших не только в Вене, но и в других крупнейших театрах, таких как миланский "Ла Скала" и Парижская Опера. И это не был дешевый, недолговечный успех у одного поколения. Вспомним, что для юноши Берлиоза, приехавшего в начале 1820-х годов в Париж, сильнейшим впечатлением, повлиявшим на его решение всецело посвятить себя музыке, было знакомство с "Данаидами", оперой Сальери, который в то время по праву считался наследником высоких традиций Глюка.

Инструментальной музыки Сальери писал немного, и, судя по свидетельствам современников, питал чувство безграничного восхищения к инструментальному творчеству Моцарта. Впрочем, все звучащие здесь произведения написаны задолго до появления поздних моцартовских шедевров - в 1773 1774 годах. Они очаровывают и трогают нас; именно к этому и стремился написавший их композитор.

Два фортепианных концерта в списке произведений, составленном самим Сальери, значатся как "Два концерта для пианофорте, написанные для двух леди". Мы, к сожалению, не знаем имен этих леди, но их мастерство должно было, судя по партитуре, удовлетворять высочайшим музыкальным стандартам. Оба концерта близки по фактуре зрелому стилю венской классики, каким мы его знаем по произведениям Гайдна и Моцарта. Скромный оркестр из двух гобоев, двух фаготов, двух труб и струнных выполняет в основном роль аккомпанемента, хотя в медленных частях налицо и весьма рафинированные партии струнных.

Концерт для флейты и гобоя начинается довольно громкозвучным, "воинственным" тутти (в партитуру включены медные духовые); между тем сольные пассажи скорее чаруют, чем поражают великолепием. Следующее затем Ларго исполнено неги и грации, и вновь характеризуется выразительно выписанными партиями струнных. Финал - рондо в темпе менуэта; последняя из вариаций финала включает две партии для виол соло o сочетание, излюбленное позже и у Моцарта.

Еще одно произведение, представленное на этом диске - довольно загадочного происхождения. Это "симфония" в специфично итальянском понимании, то есть музыка, предваряющая исполнение оперы, фактически оперная увертюра. Веронский манускрипт, в котором она содержится, приписывает её Франческо Сальери, старшему брату Антонио. Никаких других его сочинений не сохранилось. В любом случае, имеем ли мы дело с произведением юного Антонио Сальери, или с единственным сохранившимся опусом его брата Франческо, это в своем роде весьма совершенное сочинение, вполне достойное помещения на этом диске.

===========

"As one of our leading dramatic composers, he is still the pride and adornment of our art," When Ernst Ludwig Gerber wrote these words in his Neues Historisch-Biographisches Lexikon der Tonkbnstler of 1812-14, the object of his encomium - Antonio Salieri - still had many years to live. Indeed, the celebrated Salieri - largely remembered today only as having lived in the shadow of Mozart - survived the brilliant Mozart by no fewer than 34 years. Born in Italy in 1750, Salieri moved to Vienna in 1766 and by 1774 was already conductor of the Italian Opera at Vienna's National Theatre. In 1788 he became court Kapellmeister and later co-founded the Gesellschaft der Musikfreunde, numbering Beethoven, Hummel,Moscheles and Schubert among his pupils. He was Mozart's rival only in the field of opera. He wrote little instrumental music and seems to have had a boundless admiration for Mozart's instrumental works. In the work-list included in the first edition of his lexicon, Gerber appended a note to his list of Salieri's keyboard concertos: "He modestly remarks on this subject that they are of less significance inasmuch as he lacks practice in this genre."

Salieri's own autograph work-list contains the following entry: 'Two concertos for the pianoforte, written for two ladies." Unfortunately we do not know who these two ladies were. All that we can say for certain is that they must both have been technically accomplished and trained to the highest musical standards. Salieri's demanding concertos are distinguished in the main by their middle movements, traditionally the genre's most fertile field of experimentation.

The Concerto in В flat major begins with an Allegro moderato whose ascending triadic theme acquires a fresh and lively character by dint of its ornamentation. At the end of the opening tutti, the soloist enters in the old ritornello manner with a related theme and, in the course of the movement, develops into an effective partner by means of virtuoso passagework and figures. The second movement is dominated by the solo instrument: over an Alberti bass in the left hand (a popular, if obvious, device at this time), the soloist unfolds the melodic line, while muted strings provide a discreet accompaniment. A Tempo di menuetto brings the work to an effective conclusion.

The Concerto in С major has an altogether exceptional middle movement, with a dynamically elaborate Allegro maestoso (again with an ascending theme) followed by what seems like the musical transcription of a typical scene from a Neapolitan opera - a serenata or serenade -imported into the world of the keyboard concerto. The solo opens the movement in the minor with typical augmented intervals; the strings alone then assume a leading role, after which they fulfil the function of accompanying voices. The continuo no longer has any part to play. The end of this Larghetto creates an altogether unique impression, with a pizzicato effect proving both restrained and, at the same time, suitably emphatic. Gerber refers specifically to Salieri's "truth of expression and his great skill in treating the passionate accents of rhetoric". With this concerto Salieri succeeded in applying his operatic gifts to the keyboard concerto and in combining soloist and orchestra in a highly novel way.

Concertos for more than one soloist were very popular in the 18th century - Salieri also wrote one for violin, oboe and cello. His concerto for flute and oboe of 1774 has a rather "military" opening tutti (the scoring includes trumpets and horns, but woodwind instruments are omitted); however, the solo passages are less grand than charming, and the first movement is less tightly organised than that of the keyboard concerto. The F major largo is gracious and tender, and again remarkable for its expressive writing for strings. The cadenzas in both movements are the composers. The finale is a rondo in minuet time, with the refrain recurring between episodes for the soloists: the final one includes parts for two solo violas, a favourite combination of Mozart's.

One more work on this record is something of a mystery. It is a sinfonia of the type used to introduce Italian operas, each of its three movements (a sparkling opening allegro, an andante for strings alone, and a lively jig-like finale) in binary form. The Verona manuscript in which it is to be found, is attributed to Francesco Salieri, who provided the earliest musical education of his younger brother Antonio, and none of whose works is known. Its style seems somewhat old-fashioned for the Viennese Salieri of the 1770s, and it does not figure in any catalogue of his works. At any rate, whether it is by Francesco or an early effort by Antonio, it is an enjoyable piece in its own right, and worthy of a place alongside the three concertos, available on this record.

Соисполнители :

Andreas Staier (Piano)
Claudio Scimone (Conductor)
Clementine Hoogendoorn (Flute)
Paul Badura-Skoda (Piano)
Pietro Borgonovo (Oboe)